Niče šest traka kroz Šumadiju

Načičkani buldožeri na brdu u selu Pepeljevac. Dnevno potroše čak 10 tona goriva. Sa ovog pozajmišta u toku 24 sata u oko 90 kamiona, koji naprave ukupno 1.000 tura utovari se do 17.000 kubika materijala, koji se ugrađuje u nasipe prvih kilometara auto-puta od Lajkovca do Ljiga.

Izgradnju šest traka u dužini od 24 kilometra, na ovom delu Koridora 11, kineski „Šandong“, kao nosilac posla, poverio je našem „Energoprojektu“. I na više od plus 40 Celzijusa radi se punom parom. U tri smene. Angažovano je između 250 i 300 radnika dnevno i više od 150 teških građevinskih mašina.

U „Energoprojektu“, srpskoj najeminentnijoj inženjering i građevinskoj kompaniji, ne kriju zadovoljstvo zbog obima radova, koje konačno izvode u svojoj zemlji. Angažovani su na gotovo svim projektima, koji se finansiraju iz bilateralnih kreditnih aranžmana. Ukupno – poslovi vredni više od 220 miliona dolara. Uz Kineze, na Koridoru 11 posao im je poverio i azerbejdžanski „Azvirt“, gde naši neimari grade tunel „Šarani“. Iz ruskog kredita grade donji stroj drugog koloseka na pruzi Beograd-Pančevo. Takođe, izvode radove i u budućoj glavnoj beogradskoj stanici u „Prokopu“.

– U Srbiji sada radimo mnogo više nego što je to bio slučaj prethodnih godina – kaže za „Novosti“ Vladimir Milovanović, generalni direktor „Energoprojekta“. – To je posledica veće investicione aktivnosti u Srbiji. Deonica od Lajkovca do Ljiga ugovorena je krajem prošle godine, a punim tempom krenuli smo posle aprilskih kiša, i do danas smo uradili ogroman posao. Nadoknadili smo propušteno, a u ovoj fazi radova možda ćemo uspeti i da skratimo planirane rokove. Napali smo trasu na velikom broju pozicija. Rade se zemljani radovi, ali i mostovi, vodopropusti, tunel „Brančići“…

Milovanović kaže da je gradilište pokriveno potrebnom mehanizacijom, a da je „Energoprojekt“ angažovao i četiri glavna podizvođača, a to su konzorcijumi domaćih firmi.

– Na ovom poslu sa Kinezima uspeli smo da ugovorimo korektnu cenu i za nas i za naše podizvođače – ističe Milovanović. – Ovakvi poslovi su jedini način da se građevinska operativa vrati na put oporavka. Temperature jesu visoke i vrlo je naporan i riskantan posao, ali je bezbednost na radu na prvom mestu. Poštuju se mere zaštite, ljudi su nam najvažniji resurs.

Kako ističe sagovornik redakcije „Novosti“, celo područje na ovom delu Koridora 11 je vodoplavno, tako da su potrebne velike količine materijala samo za nasipe da bi se auto-put popeo do planirane kote.

A na trasi peče, oblake prašine dižu kamioni, ali je izvođač, što do sada nije bila praksa, sa Ibarske magistrale sam napravio prilaze gradilištu da ne uznemirava okolno stanovništvo i ne upropašćava lokalne saobraćajnice.

Milojku Lečiću i Nenadu Janjiću koji pobijaju šipove za budući most najveći problem pravi prašina. Na vrućinu su se, kažu, navikli, nisu „kancelarijski službenici“. Na ova 24 kilometra će biti ugrađeno samo u nasipe 1,7 miliona kubika raznih materijala plus 500.000 kubika drobljenog kamenog agregata. Do sada je ugrađeno više od 400.000 kubika u nasipe koji su „napadnuti“ na devet kilometara budućeg auto-puta.

Tunel „Brančići”

Živo je i na gradilištu tunela „Brančići“. Kako kaže šef ovog gradilišta Aleksandar Dašić, iz „Energoprojekta“, dnevno je angažovano 60 radnika i 15 mašina specijalizovanih za tunelske radove. Geologija u tunelu se uglavnom slaže sa projektom, za sada nije bilo iznenađenja, probijeno je oko 60 metara desne cevi. Ali, geološko stanje preduseka stvara velike probleme i zahteva dodatne radove na osiguranju jer su se pokrenuli veliki blokovi stenske mase.

Ovaj članak je objavljen godine, Bookmark the permalink.